imej pemuat
Hamparan Tapak

Masalah hiperaktif anak remaja saya dengan autisme: haruskah saya menggunakan Ritalin?

2
1

Maafkan saya jika tidak sesuai, tetapi membaca reaksi saya adalah soalan:
"Di mana sebenarnya masalahnya?".
(Ini tidak dijelaskan dengan tepat, paling tidak bagi saya; dan apabila sifat masalah tidak cukup difahami atau diperhatikan, jelas sukar untuk menganalisisnya untuk mencari jalan keluar.)

Kanak-kanak ini hiperaktif, dan dia tidur sangat sedikit: baik, itu adalah parameter, fakta.
Sekarang, anggaplah (hanya untuk melihat apa yang memberikannya), anggapan bahawa kita tidak mahu (atau tidak dapat) mengubah parameter ini, yang "tidak dapat diubah". Sedikit seperti gunung.

Jadi pendekatannya adalah dengan mencoba menyesuaikan diri, atau "mengatasi masalah".
Perhatikan bahawa, untuk kanak-kanak ini, keadaan ini nampaknya tidak menjadi masalah.
(Atau paling tidak, itu tidak mengatakan di pos, selain fakta bahawa ia "membakar banyak tenaga," yang tampaknya tidak menjadi masalah yang mencolok. Plus, sepertinya sedang tidur 6 jam malam, yang kedengarannya baik (?).)

Dalam kes ini, keadaan yang timbul adalah pertama-tama kenyataan bahawa ibunya (atau orang lain) tidak dapat tidur. Yang pasti masalah besar.

Oleh itu, tidak menarik untuk mencuba pendekatan seperti:
- "masalahnya ialah ibu tidak dapat tidur",
bukannya jenisnya:
- "masalahnya adalah anak yang tidak tidur",
dan itu, sekurang-kurangnya untuk melihat apa yang berlaku?

Contohnya, mengapa ibu tidak boleh tidur?
Bising? Keresahan? Takut dia akan menyakiti dirinya sendiri, bahawa dia akan merosakkan sesuatu?
Atau mungkin dia tidak mendesak agar dia menjaganya sepanjang jam siang dan malam?

Berdasarkan maklumat ini, mungkin ada cara untuk mendekati situasi dengan cara yang berbeda, dengan membiarkan ibu tidur. (yang, a priori, adalah masalah utama, dan cukup logik dan sah dia boleh tidur, terlepas dari pertimbangan atau pertimbangan lain).

Kecuali jika keadaan hiperaktif ini menimbulkan masalah sebenar bagi kanak-kanak ini (untuk kesihatannya, untuk jiwa, saya tidak tahu…).

Saya tidak mempunyai anak, tetapi jika dia ada, saya membayangkan sudah tentu saya akan mula dengan membuatnya lebih tenang:
- bermula dengan aktiviti fizikal (tetapi dalam kes yang dinyatakan di sini, jelas ini tidak mencukupi),
- dengan makanan (makanan sihat dan semula jadi, tanpa bahan yang boleh menggembirakan atau mengganggu),
- dan dengan mewujudkan persekitaran hidup yang harmoni, tanpa gangguan dan tanpa sumber kegembiraan. (Mengapa tidak menambahkan muzik "Zen", video atau lampu yang menenangkan, dan bahkan aroma yang mempunyai kesan yang sama?)

Sudah semestinya semua ini banyak membantu. Ini adalah syarat asas, saya percaya.
Pada pendapat saya, jika mereka tidak hadir, sukar untuk membuat pertimbangan atau melakukan "percubaan", untuk mencari jalan keluar.

Dan sekiranya keadaan asas ini tidak mencukupi, saya dapat tidur di bilik yang cukup terisolasi, sambil memastikan bahawa anak saya tidak boleh mencederakan dirinya sendiri, melarikan diri, atau menjadi mangsa (atau pelaku). ) masalah semasa tidur.

Lagipun, jika dia mahu atau perlu mengerahkan diri secara fizikal, mengapa tidak (terutama pada usia ini), selagi ia tidak membahayakannya, dan selagi saya sekurang-kurangnya saya dapat tidur.

Kadang-kadang anda harus memberi keutamaan kepada diri sendiri (sebagai ibu bapa atau sebagai orang dewasa), walaupun secara apriori ini dapat memberikan kesan mengabaikan anak anda. Sebagai contoh dengan kewajipan untuk memulakan sendiri memakai topeng oksigen di pesawat, sebelum merawat anak anda.

Saya juga akan membeli mesin jenis "basikal latihan" atau "elips" jika anak itu cukup bermotivasi untuk menggunakannya.
(Dan jika dia suka menonton video misalnya, saya akan membuat sistem yang hanya akan menunjukkan layar video jika dia mengayuh atau berjalan di mesin (yang sepertinya tidak begitu sukar dilakukan), sehingga akan membuatnya lelah, atau sekurang-kurangnya ia akan memaksanya untuk menggunakan mesin, yang semestinya tidak mudah bagi kanak-kanak dengan autisme.)

Dan kemudian tidak terlalu rumit untuk membuat bilik atau apartmen "selamat": ini hanya soal organisasi, "DIY", dan menambah kunci pada almari dan almari, dan jika perlu di tingkap dan pintu depan.

Memaksa seorang kanak-kanak menghabiskan 8 jam di sebuah apartmen yang ditutup sepenuhnya pada waktu malam sepertinya tidak kasar bagi saya.

Dan semua benda rapuh atau berharga, kami memasukkannya ke dalam bilik yang terkunci (contohnya ruang tamu).
Dan kami mengunci pintu dapur pada waktu malam.
Pintu apartmen yang boleh dikunci dari dalam adalah mungkin. Dan lain-lain. dan lain-lain.
Terdapat seribu cara dan petua kecil untuk merosakkan hidup anda.
Ini adalah persoalan penyesuaian.

Akhirnya ... ini hanya beberapa fikiran, dari sedikit yang saya kira dari catatan ini (dan saya melihat anak ini sekali, 5 tahun yang lalu)...

Qu'en pensez-vous?

-

Mengenai Ritalin, saya tidak tahu, kerana saya akan memulakan dengan pendekatan yang sangat berbeza, seperti yang saya cuba gariskan di atas.

Tetapi jika pengguna lain di sini mempunyai cadangan mengenai Ritalin, atau apa-apa petua atau pendapat lain mengenai masalah ini, mudah-mudahan mereka bersetuju untuk menulis balasan.

(Juga memungkinkan untuk mengomentari pertanyaan, dan mengomentari jawapannya, untuk menjelaskan perinciannya.)

Menunjukkan hasil 1
Jawapan Anda

Sila pertama untuk mengemukakan.

Mereka menolong kita

Klik logo untuk mengetahui caranya