imej pemuat
Hamparan Tapak

Masalah hipersensitiviti terhadap suhu, dengan kemustahilan untuk mencari pakaian yang sesuai sekiranya berlaku panas yang tinggi

2
1

Halo, saya menghadapi masalah ini juga, agak kurang serius.
Semasa saya membaca anda, saya hanya mempunyai beberapa idea awal dari pengalaman peribadi saya (dengan autisme, seperti anda).

Saya akan menjawab dalam 3 bahagian.

1 / Masalah (psikologi) dari apa yang saya sebut fokus-hiper (yang merupakan sejenis "lingkaran setan")

Saya rasa semakin anda memusatkan perhatian pada masalah deria seperti ini semasa anda mengalaminya, semakin anda merasakannya. Dan dengan cepat boleh menjadi tidak tertahankan.

Saya bahkan melakukan (tanpa menyedarinya) "percubaan" yang membuktikan ini kepada saya.

Contohnya, suatu hari saya berkaki ayam di kolam renang awam (kerana larangan Perancis memakai selipar) dan saya terpaksa berjalan di rumput yang sangat kering dan baru dipotong untuk pergi ke tempat teduh: oleh itu, dengan Saya hampir tidak merasa seperti berjalan di atas permaidani kuku (dari fakir), setiap langkah adalah penyeksaan, kerana saya mengharapkannya, dan kerana, oleh itu, saya menganalisis apa yang terjadi pada setiap langkah.
Dan semakin "menyakitkan", kerana semakin saya memikirkannya semakin saya merasakan kesakitan, dan oleh itu semakin saya merasakannya dan semakin "mendidihkan sistem saraf saya", dan seterusnya.

Tetapi sedikit kemudian untuk mengambil jalan yang sama ke arah yang bertentangan, untungnya saya benar-benar memikirkan sesuatu yang lain, dan hanya setelah melintasi ruang berumput ini, saya menyedari bahawa saya tidak merasakan apa-apa. Keajaiban!

Tetapi tidak ada yang berubah, rumput kering yang sama dan kaki yang sama.
(Memang benar saya sedikit beristirahat di tempat teduh, dan jika saya berusaha sedaya upaya untuk sampai ke tempat teduh, itu mungkin kerana saya sudah berada dalam keadaan penderitaan tertentu. mungkin kerana cahaya matahari, tetapi sama, antara merasakan penyiksaan semu, dan sama sekali, ada perbezaan yang besar.)

Jadi di sini isu perhatian adalah yang terpenting.

Saya dapat menyebut contoh lain dengan panas atau sejuk, misalnya di kapal terbang.
Lebih banyak anda memikirkannya, semakin anda menghadapi krisis.
Terutama jika anda menyalahkan sesuatu (atau, lebih buruk lagi, seseorang, yang hampir selalu) semacam ketidakadilan, yang sangat memperkuatkan lingkaran setan ini.

-> Petua: cuba elakkan memikirkan soalan sensori ini (yang sukar tetapi masih mungkin), dan biasanya hasilnya hampir ajaib.

1
1

2 / Petua "teknikal" dan penyesuaian diri

Mengenai panas dan sejuk, ada juga petua "teknikal".

Contohnya, dengan pakaian yang tidak melekat tetapi mempunyai ritsleting di depan, anda dapat menyesuaikan tahap suhu dengan sangat halus (dengan menyesuaikan ketinggian kedudukan ritsleting).

Saya menggunakan jaket "bulu" yang agak nipis setiap masa.
Saya tidak pernah keluar tanpanya, kerana pada bila-bila masa - bahkan pada musim panas - anda mungkin perlu memasuki bilik "awam" atau "sosial" (seperti kedai), oleh itu dengan suhu "biasanya tidak masuk akal" (seperti 22 ° C). ketika suhu lebih dari 30-40 ° C di negara-negara panas, atau 28 ° C ketika berada di antara -10 hingga 0 ° C di negara-negara dingin: "penyeksaan deria" yang dihasilkan oleh sosio, dalam kedua-dua kes).

Sekarang di Rio de Janeiro ini agak "sejuk" (turun hingga + 20 ° C ;-)) dan oleh itu saya kadang-kadang meletakkan "bulu" ini di rumah.
(Tingkap hampir selalu terbuka dan tidak ada pemanasan atau penghawa dingin.
Pada musim panas, panas di apartmen (hingga 28, 29 atau 30 ° C) jadi kami menggunakan kipas.)

Dalam situasi gelombang panas yang anda gambarkan (pada pertengahan musim panas di Perancis), kemeja dengan kancing mungkin sesuai?
Tetapi kemeja-T dan baju polo sering terlalu panas atau tidak cukup panas.

Bagi orang seperti kami, ini semua mengenai dos yang betul :-).

Masalah dengan kemeja-T ialah mereka cukup kemas.

Dan mungkin juga ada perasaan panas yang dihasilkan oleh sentuhan kain, dan yang sebenarnya tidak ada kaitan dengan persoalan suhu.

Terutama jika misalnya ia adalah kain sintetik (yang dapat memberikan sedikit kesan sesak nafas).

Walau bagaimanapun, pada pendapat saya, masalah yang anda jelaskan adalah hasil daripada "fokus" yang anda buat pada kegusaran ini.

Dan di samping itu, jika anda menyalahkan "autisme", itu hanya boleh mengganggu dan menguatkan atau memperbanyak ketidaknyamanan.

Secara peribadi, saya tidak tahu adakah benar "mencela" autisme dan keupayaannya yang sangat penting untuk membezakan secara halus, kerana pada pendapat saya ini adalah keseluruhan "sistem peribadi" kita yang seperti itu, jadi jika kita "lebih mentah" kita tidak akan dapat menganalisis situasi dengan begitu halus (mental, kali ini).
Pada pendapat saya, kehalusan autisme adalah kelebihan yang sangat besar, kerapuhannya memerlukan penyesuaian yang sesuai.

Dengan kata lain, jika saya mempunyai kereta mewah yang sangat halus dan berharga, saya tidak akan mengeluh bahawa saya tidak dapat menggunakannya untuk pergi ke jalan tanah yang kecil, dan juga bahawa saya tidak pernah menemui aksesori atau alat ganti di dalamnya. pasar raya.

Tetapi, setiap orang bebas melihat sesuatu dengan cara mereka sendiri.

1
0

3 / (Refleksi pelengkap tentang "kerosakan yang dihasilkan oleh sosio" dan perlunya penyesuaian (misalnya dengan "penyesuaian yang baik") dari pihak persekitaran sosial)

Akhirnya, saya rasa penting juga untuk menjelaskan bahawa dalam banyak situasi seperti ini, masalahnya datang dari keputusan yang dibuat oleh "orang lain", yang hanya ditujukan untuk "orang normal".

Contohnya, penyejuk udara yang membeku pada musim panas, pemanasan yang tidak enak di musim sejuk, larangan masuk akal untuk memakai selipar di kolam renang di Perancis (kerana alasan kebersihan, sedangkan misalnya di Sepanyol adalah sebaliknya: larangan untuk memasuki kolam renang tanpa sandal, selalu kerana alasan kebersihan, kecuali perbezaannya adalah bahawa di Sepanyol orang membawa sandal khas untuk kolam renang, dan tidak akan mempunyai idea di sana berjalan dengan selipar "kota" biasa mereka), dan banyak lagi contoh lain yang dapat kita berikan, tidak semestinya "deria".

Tetapi semua ini menyentuh subjek yang berbeda ("penyesuaian sosial", penolakan untuk melakukan usaha dari pihak "orang biasa", "perjuangan" yang harus dilakukan untuk mendapatkan pertimbangan yang betul dalam sistem sosio-pentadbiran, dan lain-lain), dan ini di luar ruang lingkup perbincangan ini.

Semoga berjaya ...

Menunjukkan keputusan 3
Jawapan Anda

Sila pertama untuk mengemukakan.

Mereka menolong kita

Klik logo untuk mengetahui caranya